פלטפורמה לעורכי דין המאפשרת אינטראקציה בין עורכי הדין ובין לקוחות פוטנציאלים וקיימים.
עורכי דין
דרג אותי
ניקוד 1.0
אינדקסים ולוחות
אינדקס עורכי דין
שרותים משלימים
לוח הצעות עסקית
לוח מודעות כללי
עורכי דין באתר
עו"ד ציקי פלדמן
עו"ד נדאל קאסם
עו"ד בעז קראוס
עו"ד יצחק טאוסי
עו"ד שמעון אמיר
עו"ד דן צאום
מתמחה יעל רביב
עו"ד דורה כהן ויצמן, משרד עו"ד
עו"ד אברהם בניאן
עו"ד תומר אשרוב
 >>   >> 

אלי בין, מנכ"ל מד"א – האמת הצרופה על התנהלותו לקידום ענייניו האישיים ומעמדו הפרסונאלי במד"א

(25/07/2010)
חנה גרופר-שגיא דיני משפחה  וירושה<br />עורך דין
מאת חנה גרופר-שגיא דיני משפחה וירושה
עורך דין

לא מחובר

אלי בין, מנכ"ל מד"א – האמת הצרופה על התנהלותו לקידום ענייניו האישיים ומעמדו הפרסונאלי במד"א

 

 

בעקבות הכתבה שפורסמה בעיתון מעריב, (למעוניינים, הקישור: nrg.co.il/online/29/ART2/134/074.html),

שבה מתראיין מר אלי בין - מנכ"ל מד"א ובה הינו שוטח טענותיו על הביקורת המוטחת מזה 5 שנים על אופן מינויו לתפקיד מנכ"ל מד"א ועל הביקורת על דרך התנהלותו כמנכ"ל מד"א, החלטתי להציג את האמת הצרופה מאחורי התנהלותו של אלי בין לצורך קידומו האישי במד"א. לשיפוטכם.

 

 

1.         הקדמה:

 

 

קורות החיים של אלי בין מעולם לא הונחו בפניי. לאור זאת, שאבתי פרטים ביוגראפיים-מקצועיים על תקופת עבודתו במד"א וזאת מתוך תביעתו כנגד המוסד לביטוח לאומי להכרה בתאונת עבודה במסגרת עבודתו במד"א. לטענתו, ליקוי השמיעה והטנטון מהם הינו סובל הינם קשורים לתנאי עבודתו.

 

בהחלטתה מיום 23.04.2006 לצורך קבלת חוות דעת מומחה, מציינת כב' השופטת שפר ורד את העובדות הבאות: אלי בין, יליד 1963 החל לעבוד במד"א בשנת 1984. במשך כ-13 שנה עבד כחובש ונהג אמבולנס. כמו כן, עבד כתורן מוקד. כיום, משמש כעוזר מנכ"ל מד"א ועובד 8 שעות ביום.(1)

 

דהיינו, על-פי הצהרתו בבית הדין לעבודה בנצרת, עד למינויו לתפקיד עוזר מנכ"ל מד"א, לאלי בין לא היה כלל ניסיון ניהולי כלשהו ואפילו לא בגדר אחראי מוקד ובוודאי שלא סגן מנהל אזור.

 

יוער, ומתוך ידיעה אישית, כי בשנת 1997 אלי בין היה חבר תנועת הליכוד. בזיקה לחברותו בתנועת הליכוד, מונה כיועץ אישי לשר הבריאות (משרת אמון וללא שכר), תחילה לשר צחי הנגבי ולאחר מכן, לשר יהושע מצא. מדובר במשרת אמון פוליטית לכל דבר ועניין.

 

באוקטובר 2002 נבחר אלי בין לכהן כחבר מרכז הליכוד וביום 15.08.2005 התפטר מכהונתו זו.

 

 

2.         מינוי אלי בין לתפקיד עוזר מנכ"ל מד"א בוצע תוך חריגה מכללי מינהל תקין

 

 

במאי 1998 סיים מר עמוס לוריא את תפקידו כמנכ"ל מד"א ותחתיו נכנס לתפקיד מר אבי זוהר.

מכוח סעיף 28(א) לתקנון מד"א כניסתו של מר אבי זוהר לתפקיד מנכ"ל מד"א הייתה מחויבת באישור שר הבריאות דאז, מר יהושע מצא.(2)

 

כשבוע ימים לאחר כניסתו לתפקיד, מינה מר אבי זוהר את אלי בין לתפקיד עוזר מנכ"ל מד"א, מינוי שנעשה ללא תקן ו/או מכרז.

כמתחייב מכוח סעיף 21(14) לתקנון מד"א, חובה היה לדווח למועצת מד"א על מינוי עוזר מנכ"ל מד"א. בפועל, הדבר לא נעשה.

 

רק שנה לאחר מכן, נודע לסגנית הנשיא דאז על מינויו של אלי בין לתפקיד עוזר מנכ"ל מד"א. בתגובה, ביום 30.05.1999, שיגרה מכתב לחברי הוועד הפועל וליו"ר הוועד הפועל, אלוף (במיל') יוחנן גור.

 

 

ביום 31.05.1999 השיב יו"ר הוועד הפועל של מד"א, אלוף (במיל') יוחנן גור, לסגנית הנשיא:

 

"בתשובה לשאלותייך:

א.            קיים תקן עוזר מנכ"ל.

ב.            תפקיד עוזר הוא תפקיד אמון ובגלל אופיו של התפקיד, נקבעת הגדרתו ע"י מנהלו של בעל התפקיד (במקרה זה  

               המנכ"ל).

ג.             דעתי היא שמינוי עוזר אינו מחייב מכרז כי התפקיד הוא, כאמור, תפקיד אמון אישי

 

לסכם:

א.            דעתי היא שאין מקום להתערב בשיקוליו של המנהל הכללי.

ב.            אינני מתכנן לדון בנושא בועה"פ, אלא אם הוא יועלה לדיון ע"י מי מחברי הועה"פ".

 

ביום 01.06.1999 פנה חבר הוועד הפועל, מר בני גורין, ליו"ר הוועד הפועל, אלוף (במיל') יוחנן גור וציין:

 

"לאחר עיון במכתבה של סגנית הנשיא..... ולאחר ברור שערכתי עם עו"ד עמי אוסנת, לגבי נכונות טענותיה, ואכן נכונים הם, הריני להסב את תשומת ליבך לתקנון מד"א:

......

משרת עוזר מנכ"ל מד"א נעשתה בניגוד גמור לחוק מד"א אשר תקנון מד"א מהווה חלק בלתי נפרד ממנו....

להזכירך אין במד"א תקן לעוזר מנכ"ל....".

 

ביום 20.06.1999, וזאת נוכח מכתבו של חבר הוועד הפועל, מר בני גורין, דן הוועד הפועל בסוגית מינוי אלי בין לתפקיד עוזר מנכ"ל.

 

בהחלטת הוועד הפועל מס' 614 נקבע:

 

"הוועד הפועל מבקש מעו"ד אסנת להגיש לו חוות דעת משפטית לסוגיות כדלקמן:

א.            האם הענקת שכר דירה לעובד, טעון את אישורו המוקדם של הוועד הפועל?

ב.            האם מינוי עוזר אישי למנכ"ל, מחייב מכרז או אישור הוועד הפועל?".

 

ביום 30.06.2006 הוציא עו"ד עמי אוסנת חוות דעת משפטית בעניין מנכ"ל ועוזר מנכ"ל מד"א.

 

לעניין מינוי אלי בין לתפקיד עוזר מנכ"ל מד"א קובע עו"ד עמי אוסנת בסעיף 3.4 בחוות הדעת המשפטית:

 

"מינויו של מר בין לתפקיד ע"י המנכ"ל לא היה תקין".

 

נוכח חוות דעת משפטית זו, ביום 01.08.1999 קבע הוועד הפועל בהחלטה מס' 621:

 

"א.         הוועד הפועל מאשר, בדיעבד, תקן עוזר אישי למנכ"ל מד"א, ואת מינויו של מר אלי בין לתפקיד זה.

  ב.         הוועד הפועל מאשר, בדיעבד, תשלום שכר דירה למר אלי בין.

  ג.         האמור לעיל לא יהווה תקדים לעתיד.

  ד.         הוועד הפועל מנחה את המנכ"ל, לפעול לפי הנקבע בתקנון מד"א ובנוהלי הוועד הפועל".

 

מדו"ח הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר לשנת 1999, עולה כי משכורתו של אלי בין בולטת בחריגות, לכאורה, בשכר עובדי מד"א. החריגה, לכאורה, בשכרו של אלי בין הגיעה לכדי כ-32%.(3)

 

יצוין כי בשנת 1998 ארגון מד"א היה נתון בגירעון של כ-40 מיליון₪ ובשנת 1999 מד"א סיים פעילותו בגירעון תפעולי של 5.6 מיליון₪.

 

דהיינו, מינויו של אלי בין לתפקיד עוזר מנכ"ל מד"א וכל ההטבות הכספיות שניתנו בהקשר תפקיד זה נעשו ללא כיסוי תקציבי ותוך חריגה, לכאורה, מכללי מינהל תקין.

 

 

3.         אלי בין מצטרף למועצת מד"א כחבר מועצת מד"א

 

 

בשנת 2000 כיהן אלי בין כחבר הוועד המרכזי של עובדי מד"א ובמקביל שימש כעוזר מנכ"ל מד"א.

בהיותו חבר הוועד המרכזי של עובדי מד"א, החליף אלי בין את יו"ר וועד העובדים הארצי דאז, מר אלי בן קסוס ז"ל והחל לכהן כחבר מועצת מד"א.

 

 

4.         ניגוד-עניינים בין משרתו כעוזר מנכ"ל מד"א לבין היותו יו"ר וועד עובדי מד"א

 

 

אלי בן קסוס ז"ל סיים כהונתו כיו"ר וועד עובדי מד"א ארצי ועמד לפני פרישה ממד"א.

בעקבות כך, אלי בין הגיש מועמדותו לתפקיד יו"ר וועד עובדי מד"א.

 

כמועמד יחיד, אלי בין נבחר לכהן כיו"ר וועד עובדי מד"א ארצי בתחילת ינואר 2001.

 

ביום 07.06.2001 פנתה סגנית הנשיא, לשעבר למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה והתריעה על ניגוד-עניינים חמור שבין תפקידו של אלי בין כעוזר מנכ"ל מד"א לבין תפקידו כיו"ר וועד עובדי מד"א ארצי.

 

בשם היועץ המשפטי לממשלה, נתבקש מד"א לתת התייחסות עניינית אך, עד לכתיבת שורות אלו לא ניתנה התייחסותו.

 

 

5.         אלי בין משתתף באופן פעיל בתיקון הראשון בתקנון מד"א, המאפשר לו להיות חבר הוועד הפועל

 

 

על אף דו"ח מבקר המדינה בביקורת על מד"א, עד למחצית 2003 לא נעשה כל שינוי בתקנון מד"א.

 

בהיותו חבר מועצת מד"א, אלי בין השתתף ונטל חלק פעיל בישיבת מועצת מד"א שבה תוקן תקנון מד"א והקנה לו את האפשרות לכהן אף כחבר הוועד הפועל. יוער כי תיקון זה לא נדרש כלל על-ידי מבקר המדינה.

 

בראשיתו, סעיף 19(א) בתקנון מד"א, קבע כי בוועד הפועל יכהנו  11 חברים (מספר אי-זוגי).(4)

 

ביום 24.06.2003, בתקופת כהונתו של מר דני נווה כשר הבריאות, פורסם ברשומות התיקון בתקנון מד"א לפיו, הוועד הפועל במקום 11 חברים, ימנה 12 חברים כאשר חבר הוועד הפועל ה-12 הינו יושב ראש וועד העובדים של האגודה – בתוקף תפקידו.(5)

 

קודם לפרסום זה, כינס ד"ר נועם יפרח, בתפקידו  כנשיא מד"א בפועל, את מועצת מד"א והעלה על סדר יומה את נוסח התיקון בסעיף 19(א) בתקנון מד"א, אשר אישרה את התיקון בתקנון מד"א.

 

כעולה מתגובת היועץ המשפטי לממשלה לעתירה, תיקון זה לא תואם עם נציגיו.

 

 

6.         אלי בין משתתף באופן פעיל בתיקון השני בתקנון מד"א, המאפשר מינוי מנכ"ל מד"א ללא בחינת הוועדה לבדיקת מינויים

 

 

בהיותו חבר מועצת מד"א, אלי בין השתתף ונטל חלק פעיל בישיבת מועצת מד"א, שעסקה בתיקון השני בתקנון מד"א, לפיו, במינוי מנכ"ל מד"א אין צורך באישור שר הבריאות. תוצאת התיקון: אין צורך בבחינת הוועדה לבדיקת מינויים (=וועדת שפניץ), כפי שקובע סעיף 60א לחוק החברות הממשלתיות.                      

 

 

7.         אלי בין, כחבר הוועד הפועל, נוטל חלק פעיל בקבלת החלטת הוועד הפועל להוציא מכרז פנימי לתפקיד המנכ"ל, קביעת תנאי הסף להגשת מועמדות וקביעת חברי וועדת האיתור

 

 

כעולה מדו"ח מבקר המדינה בביקורת על מינויים, מכוח היותו חבר הוועד הפועל, אלי בין אף השתתף ונטל חלק בהחלטת הוועד הפועל להוצאת מכרז פנימי, קביעת חברי וועדת האיתור וקביעת תנאי הסף שנדרשו להגשת המועמדות.

 

מבקר המדינה קבע באופן חד-משמעי:

 

"יש להדגיש כי השתתפות המנכ"ל הנבחר באופן פעיל בדיון הוועד הפועל שבו הוחלט על עריכת מכרז פנימי, על הרכב ועדת המכרזים ועל קביעת הכישורים הנדרשים לתפקיד חמורה ופסולה".(6)

 

מבקר המדינה נתן דעתו לבעיית הזיקה הפוליטית של אלי בין, המחייבת הוכחת כישורים מיוחדים במקרה של מינוי אדם בעל זיקה פוליטית.

 

".... מצטיירת תמונה עגומה: שינוי התקנון בידי המועצה שאישר שר הבריאות, נועד לכאורה לעקוף את הוראות חוק החברות הממשלתיות ואת המלצות מבקר המדינה בכל הקשור למינוי למנכ"ל למד"א. המהלך המשלים לתיקון התקנון – שינוי החלטות הוועד הפועל בנוגע להליך בחירת המנכ"ל – סלל את הדרך לבחירתו של מר בין לתפקיד, אף שפעל תוך ניגוד-עניינים ואף כי העובדה שהיה חסר השכלה מספקת ובעל זיקה פוליטית לא עמדה לבחינה של הוועדה לבדיקת מינויים.

 

מבקר המדינה סבור כי בשל תפקידיה המיוחדים והבלעדיים של אגודת מד"א דרוש לה מנהל שיש לו כישורים שיאפשרו לו לבצע את המוטל עליו ואת המצופה ממנו על-פי החוק ; יש להביא את מועמדותו לאישור הוועדה לבדיקת מינויים. טובת הציבור וטובת מד"א מחייבות קיום מכרז פומבי לבחירת מנכ"ל לאגודה, כפי שהיה נהוג בעבר. מכרז פומבי יאפשר לבחור את המועמד בעל הכישורים המתאימים ביותר לתפקיד".(7)

 

כעולה מדו"ח מבקר המדינה בביקורת על מינויים, בעקבות הביקורת, בתחילת ינואר 2006 פנה שר הבריאות לאלוף (במיל) יוחנן גור- מ"מ נשיא מד"א וביקש את מסמכי מועמדותו של אלי בין לשם הבאתה לאישור הוועדה לבדיקת מינויים.

 

בפועל, רק  כ-3 שנים מאוחר יותר ובעקבות העתירה לבג"ץ הועברו מסמכיו של אלי בין לבחינת וועדת מד"א לבחינת מינויים.

 

על אף בקשותיי החוזרות ונשנות מוועדת מד"א לבחינת מינויים (בראשותה של הגב' טנה שפניץ) ועל אף הבטחות חוזרות ונשנות להמציא לעיוני המסמכים שהוצגו בפני וועדת מד"א לבדיקת מינויים, עד כתיבת שורות אלו לא הוצגו בפניי המסמכים, שהוצגו בפני וועדת מד"א לבדיקת מינויים.

 

 

 

 

(1)            בל 001925/05 בין אלי נ' המוסד לביטוח לאומי,  www.nevo.co.il (2006).    (להלן: עניין אלי בין).

 

                 בעת מתן החלטתה של כב' השופטת ורד שפר (23.04.2006) כיהן מר אלי בין כמנכ"ל מד"א (ולא כעוזר מנכ"ל). הכיצד השופטת לא ידעה פרט מהותי זה, בבחנה את תביעתו של מר אלי בין לתביעתו   

                 כתביעת נפגע עבודה? בנוסף, שום מילה לא נאמרה על היותו מ"מ מנהל מרחב העמקים. מדוע לא ציין זאת בתביעתו?

(2)            זאת בטרם התיקון השני בתקנון מד"א (משנת 2005), נשוא העתירה.

(3)            דו"ח הממונה על השכר לשנת 1999.

(4)            סעיף 19(א) לפני התיקון הראשון בתקנון מד"א.

(5)            ק"ת תשס"ג מס' 6244, עמ' 782 (מיום 24.06.2003). סעיף 19(א) לאחר התיקון הראשון בתקנון מד"א. (להלן: "התיקון הראשון בתקנון מד"א").

(6)            "דו"ח ביקורת על מינויים במגן דוד אדום" דו"ח מבקר המדינה (פברואר 2006) (להלן: "דו"ח ביקורת על מינויים במד"א").

(7)            שם, בעמ' 19.



עו"ד חנה גרופר-שגיא, M.A. Jewish Law

 

עו"ד ו/או מגשרת בתחום משפט מינהלי/ציבורי, דיני משפחה, ירושות ועזבונות.

 




תגובות חברי הקהילה   (0 תגובות)
אין תגובות
| 2009 © עורכי דין - ReadLaw כל הזכויות שמורות ל