פלטפורמה לעורכי דין המאפשרת אינטראקציה בין עורכי הדין ובין לקוחות פוטנציאלים וקיימים.
עורכי דין
דרג אותי
ניקוד .0
אינדקסים ולוחות
אינדקס עורכי דין
שרותים משלימים
לוח הצעות עסקית
לוח מודעות כללי
עורכי דין באתר
עו"ד שילה אנקור
עו"ד יעקוב בלס
עו"ד חגי שבתאי שפירא
עו"ד יערה רשף
עו"ד אילן כץ
עו"ד משה רבי
עו"ד רונן גריסרו
עו"ד יוסי פאר
עו"ד שחר רוטקופף
עו"ד אמיר זבולון
 >>   >> 

תקנות חוק הדרכים (שילוט) - החקיקה המסדירה את שלטי החוצות

(05/07/2018)
ירון  לביא<br />סטודנט למשפטים
מאת ירון לביא
סטודנט למשפטים

לא מחובר

נושא שילוט החוצות בדרכים מוסדר בתקנות חוק הדרכים (שילוט) התשכ"ו 1966. החוק מסדיר את נושא סוגי השלטים שניתן להתקין בדרכים ומי מוסמך להעניק אישורים להתקנתם. בישראל ניצבים שלטים רבים שלא בהתאם לחוק ולעיתים נראה כי השיקולים הכלכליים גוברים על ההוראות ושמירה על בטיחות הנהגים ועוברי האורח אשר משתמשים בדרכים השונות. הנושא זכה להד תקשורתי בעקבות העתירה נגד השילוט לאורך נתיבי איילון ובעקבות כך נעשה מחקר מקיף בארץ על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ונעשו ניסיונות לשינוי החוק.


הגדרת חוק הדרכים (שילוט)


חוק הדרכים (שילוט) משנת תשכ"ו 1966 קובע למעשה איזה שלטים מותר להתקין, היכן להתקינם ובסמכות מי ניתן האישור להתקנת שלטי החוצות בארץ. החוק קובע כי אין להתקין שלט הנראה לעיני מי שנוהג בדרך בינעירונית אלא אם השלט נתמלאו שני התנאים הבאים- ניתן להתקנת השלט היתר לפי חוק ועל השלט צויין שמו של מי שהזמין את הכנת השלט ו/או התקנתו. כמו כן, קובע החוק כי אין להעמיד רכב הנושא שלט בולט לצד דרך בינעירונית למטרות פרסום.


החוק קובע כי הסמכות למתן היתר להתקנת שלט חוצות היא בתחום הרשות המקומית ובאישור הוועדה המחוזית וכאשר מעוניינים להתקין שלט חוצות מחוץ לתחומי הרשות המקומית יש לפעול לקבלת היתר על פי חוק מהוועדה המחוזית. בוועדת ההיתרים נמצאים נציגים של שר התשתיות שיומה כיו"ר הוועדה, נציג מטעם שר התחבורה, נציג מטעם שר הפנים, נציג של השר לביטחון פנים, שני נציגים של גופים ציבוריים העוסקים בשמירת איכות הסביבה, נציג הרשות. 


סוגי שילוט מותרים ואסורים


למעשה, החוק קובע כי אין להתקין שלטי חוצות בעלי אופי פרסומי לעיני מי שנוהג בדרך בינעירונית משתי סיבות עיקריות - הסחת דעת הנהגים וסיבה סביבתית. בחוק נקבע כי ניתן להעניק היתר לשלט חוצות אם הוא נועד למניעת תאונות דרכים, שריפות, לכלוך או השלכת פסולת, להודיע על מפעל או בית עסק כל עוד הוא מותקן בחצר העסק, הימצאותו של אתר קדוש, גן לאומי, פארק לאומי, אתר זיכרון והנצחה או אתר היסטורי. כמו כן, ניתן היתר להתקנת שלטים של הרשות המקומית על מנת להודיע על כניסה לשטחי הרשות ושלטים המודיעים על נותן חסות לניקיון ולטיפוח קטע מסוים בדרך בינעירונית.


מאחר ותכליתם של שלטי חוצות בעלי אופי פרסומי נועדו למשוך תשומת לב הרי הם אסורים על פי החוק משנת 1966 ולמעשה עיריות ורשויות מקומיות מעניקות היתר לשלטי חוצות בתחומי השיפוט שלהם באמצעות הסדרים. אמנם משרד הפנים הוציא הנחיה לרשויות המקומיות כי עליהן לשמור על בטיחות הנוסעים ולכן עליהן לשמור על החוק אך נוצר ניגוד אינטרסים ולמעשה הרשויות עוברות על החוק מאחר ושלטי החוצות מהווים מקור הכנסה חשוב עבורן.


עתירת פעולה ירוקה נגד שלטי הפרסום בנתיבי איילון


נושא חוק הדרכים העוסק בשילוט חוצות עלה לכותרות בשנת 2006 כאשר עמותת פעולה ירוקה הגישה עתירה לבית המשפט כנגד עיריית תל אביב, עיריית רמת השרון ועיריית רמת גן. בעתירה שהגישה העמותה צורפו כמשיבות גם חברת נתיבי איילון והמשרד להגנת הסביבה. בעתירה נטען כי שלטי החוצות למטרות פרסום שמוצבים בנתיבי איילון נוגדים את החוק הקיים ולכן יש להסירם. בעתיקה נטען כי השלטים הגדולים רומסים את זכויות הציבור מאחר והם שינו לחלוטין את תוואי הנוף, העירוני והשטח הפתוח, וכי השלטים מושכים את תשומת הלב של הנהגים ולכן מהווים סיכון בטיחותי ומפגע סביבתי. בעתירה נטען כי השלטים משרתים אינטרסים כלכלים של חברות המדיה המתקינות את השלטים, חברות הפרסום המפרסמות עליו ואת הרשויות המקומיות הזוכות לתשלום. 


פסק הדין ניתן בתאריך 3.12.2006 ובו התקבלה הסכמה לכל עתירות עמותת פעולה ירוקה והוחלט כי על הרשויות המקומיות לחדול ממתן היתרים ואישורים מכל סוג להתקנת שלטי חוצות בנתיבי איילון, על העיריות לבטל אישורים והיתרים קודמים  שהעניקו לשלטי החוצות לאורך נתיבי איילון, עליהן לפעול באופן מיידי להסרת השלטים הנוגדים את חוק הדרכים (שילוט) ו/או תקנות והוראות דין אחרות ונקבע כי ההחלטות שקיבל בית המשפט יכנסו לתוקף מ- 31 לדצמבר 2007. כמו כן, קבע בית המשפט כי שלטי החוצות בעלי האופי הפרסומי שהוצבו לאורך נתיבי איילון אינם חוקיים.


בעקבות פסק הדין הוגשו עתירות שונות לבית המשפט והוזמנו חוות דעת מטעם בעלי האינטרסים אך בית המשפט דחה את העתירות. בעקבות כך הגיש ח"כ יורם מרציאנו  הצעת חוק שמטרתה לשנות את חוק הדרכים (שילוט) במטרה להכשיר את השלטים הקיימים ולהעניק את הסמכות לכך בידיהן של הרשויות המקומיות והנושא הונח על שולחנה של ועדת הכלכלה, אך בעקבות הסערה הציבורית לא חל עדיין שינוי בתחום, ויתרה מכך, הרשויות המקומיות וחברת נתיבי איילון מדשדשות בנושא ואינן ממהרות להסיר את השלטים. ח"כ מרציאנו ביקש בהצעתו לשינוי החוק למחוק את הביטוי "הנראה לעיני מי שנוהג" ולשנות את הגדרת נתיבי איילון לדרך פרברית. לטענתו השלטים מהווים מקור פרנסה חשוב לאלפי משפחות וכי החוק מיושן ואינו מתאים לסטנדרטים של היום.


מחקרים בתחום


כדאי לדעת כי מחקרים מקצועיים רבים נעשו בארץ ובעולם בנושא השפעת שלטי החוצות המוצבים בדרכים בינעירוניות. ברוב המחקרים התגלה כי שלטי החוצות אכן מסיחים את דעתם של הנהגים ויש מחקרים המראים כי בעקבות הסרת שלטי החוצות בקטע מסוים חלה ירידה בתאונות הדרכים. מאחר וכיום שלטי החוצות הולכים ומשתכללים ויש ביניהם שלטי וידאו או שלטי פרסום הכוללים אלמנטים זזים ודינמיים יש הטוענים כי הסכנה גבוהה יותר בהשוואה לשלטים הסטטיים, יחד עם זאת מאחר ומדובר במחקרים מרובי משתנים קשה לבסס מסקנה גורפת לגבי השפעת שלטי החוצות ועלייה במספר תאונות הדרכים. 


לסיכום, פעולת העמותות הירוקות חשובה ודואגת לאינטרס הציבורי אך טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא מורכב זה.  


     



חלק מהתוכן במאמר נכתב על ידי חברת דרכי נועם המספקת ציוד ואביזרי בטיחות לכבישים ומתוך מקורות מידע באתר המשרד להגנת הסביבה



תגובות חברי הקהילה   (0 תגובות)
אין תגובות
2009 © עורכי דין - ReadLaw כל הזכויות שמורות ל