פלטפורמה לעורכי דין המאפשרת אינטראקציה בין עורכי הדין ובין לקוחות פוטנציאלים וקיימים.
עורכי דין
דרג אותי
ניקוד .0
אינדקסים ולוחות
אינדקס עורכי דין
שרותים משלימים
לוח הצעות עסקית
לוח מודעות כללי
עורכי דין באתר
מתמחה יצחק-ארז קרט
עו"ד חנה גרופר-שגיא זכויות יוצרים
עו"ד אלי שרביט
עו"ד משה שגב
עו"ד משרד פדרו-מרקוס צ'רטקוב
עו"ד יחיאל זהר
עו"ד יאיר רגב
עו"ד איילת סבג
עו"ד גילה עיני
עו"ד אלון לוי
 >>   >> 

החוקים והתקנות להובלת חומרים מסוכנים

(15/06/2017)
ירון  לביא<br />סטודנט למשפטים
מאת ירון לביא
סטודנט למשפטים

לא מחובר

כל חומר אשר יכול לגרום נזק לאדם, לסביבה או לרכוש, בין אם באופן מיידי או לאחר זמן, עונה להגדרה "חומר מסוכן" (חומ"ס). חוקים, תקנות ונהלים מגבילים ומסדירים את תהליך הובלת החומרים המסוכנים בישראל, החל מהגשת בקשה להובלת חומר מסוכן, דרך תהליך התכנון ועד לשינוע. מלבד היבטים בטיחותיים, במדינת ישראל קיים הגורם הביטחוני והחשש לאירוע חבלני המערב רכב המשנע חומ"ס. המאמר יפרט על הנהלים השונים והסיבות לתקנות ולתהליך הנעשה בהובלת חומ"ס ויתמקד בהובלתם על היבשה.

מטרת החוקים והתקנות

רוב החומרים המסוכנים מובלים על-גבי כלי רכב הנוסעים על הכבישים (למול רכבות). הדרישה להובלת חומרים כאלו גדלה, בד בבד עם כמות הרכבים הנעים על הכבישים. מטרת החוקים היא בראש ובראשונה מניעה. הסכנה הגדולה ביותר בהובלת חומרים מסוכנים היא תאונה היכולה לגרום לנזק נרחב לסביבה וכן לבני-אדם. כמו כן, ההגבלות מיועדות למזער נזק אפשרי במקרה של תאונה, כגון איסור תנועת מובילי חומ"ס בצירי תנועה ראשיים, כגון נתיבי איילון, בשעות העומס. תהליך ההובלה מערב את משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל בהליך האישור, התכנון והביצוע, ושירות הכבאות וההצלה ופיקוד העורף במקרה של תאונה או אסון.


המסגרת החוקית

ישנם שני חוקים הנוגעים בהובלת חומרים מסוכנים במדינת ישראל:

  • חוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג- 1993: החוק קובע שכל עיסוק ברעלים חייב בהיתר. טופס הבקשה להיתר משלב את פיקוד העורף והמשרד להגנת הסביבה.
  • חוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997 ,ותקנות שירותי הובלה, התשס"א-2001: אלו קובעים כי מוביל חומ"ס חייב ברישיון מוביל, אשר מונפק במיוחד לנהג ולרכב. קבלת ההיתר מותנית בבדיקה תקופתית לרכב, הצגת שלטי התרעה על סוג המטען, ע"פ התקנות, ווידוא אריזת החומר על-פי דרישות התקנה הבינלאומית. על הנהג להיות ללא עבר פלילי או תעבורתי, בוגר קורס מיוחד המסמיך לפי סוגי חומ"ס שונים ובעל ותק מוכח בנהיגה בסוג רכב כזה. עליו לשאת ציוד מגן מתאים לחומר אותו הוא נושא, שטר מטען וכרטיס בטיחות הנוגעים לחומר המסוים אותו הוא מוביל. אחת לשנתיים על הנהג לעבור קורס רענון.


  • חוקים ותקנות אלו פועלים על-פי ההנחיות הבינלאומיות אשר גובשו על-ידי האו"ם במסמך המכונה "הספר הכתום". מסמכים נוספים המכתיבים את התקנים להובלת חומ"ס הם הקודקס של אימ"ו (ארגון הספנות הבינלאומי IMO), הוראת איקא"ו (ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי ICAO) ו- ST-1, תקנות הבטיחות להובלת חומרים רדיואקטיביים שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.


    הגדרת חומרים מסוכנים

    כל רעל, כימיקל או חומר, במצב נוזל, גז או מוצק, אשר יכול לגרום נזק לחי וצומח וכן לאוויר, לקרקע או לגופי מים הוא חומר מסוכן. חומרים אלו מחולקים לתשע קבוצות עיקריות, על פי קבוצת הסיכון שלהן, והן:

  • חומרי נפץ
  • גזים
  • מוצקים דליקים
  • נוזלים דליקים
  • חומרים מחמצנים
  • חומרים רעילים ומדבקים
  • חומרים רדיואקטיביים
  • חומרים מאכלים (חומצות
  • חומרים מסוכנים אחרים


  • על-פי המלצת האו"ם ב"ספר הכתום", כל חומר מסוכן (מתוך רשימה של 4,000 חומרים) מקבל מספר בן 4 ספרות לצורכי זיהוי. בישראל ישנן 18 סוגי תוויות שונות להובלת חומ"ס. כל תווית צריכה להראות את סימן האזהרה, קוד הפעולה, מספר או"ם, שם היצרן או יבואן החומר ומספר טלפון של מרכז המידע.


    דרישות להובלת חומרים מסוכנים

    הדרישות להובלת חומרים מסוכנים מורכבות משלושה שלבים, המערבים את כלל הגורמים המעורבים בהובלה, החל מהגוף המשנע ועד לרשויות המקומיות:

    1. רישוי והסמכה - התקנות קובעות מי יכול לקבל רישיון להובלת חומ"ס. על-מנת לעמוד בדרישות, על הרכב לעמוד בתקנים, הנהג צריך לעבור את ההכשרה המתאימה והארגון המוביל צריך להחזיק את ציוד המגן והכיבוי המתאים. בנוסף, על החברה המובילה להחזיק בקצין בטיחות להובלת חומרים מסוכנים המקפח על עמידה בתקנון. הרכב המוביל חייב לשאת את שטר המטען וכן להציג את התווית התקנית המתאימה. 

    2. מניעה - רשויות מקומיות ואזוריות צריכות להציב תמרורים האוסרים כניסת מכליות או משאיות הנושאות חומ"ס לאזורי מגורים, למעט חלוקה מקומית של גז ודלק. כמו כן, על-פי הנחיות משרד התחבורה, מעבר רכבים הנושאים חומ"ס בצירי תנועה ראשיים, כגון כביש החוף, וכן בתוך הערים חיפה, ירושלים ות"א, בין השעות 6:30 -  9:30 בבוקר, אסורה. מטרת ההגבלה היא צמצום החיכוך האפשרי בין אוכלוסיה וכלי רכב אחרים למובילי חומ"ס. בנוגע להעמדת וחניית רכב הנושא חומ"ס התקנה קובעת כי נהג רכב המוביל חומר מסוכן לא יחנהו במרחק הקטן מארבע מאות מטרים מבניי מגורים. הצעת חוק, שיזם משרד התחבורה בשנת 2002, לתיקון תקנות שירותי הובלה,  הציעה לשנות את כתב התקנה: "לא יחנה נהג רכב המוביל חומר מסוכן ולא ירשה מוביל להחנות רכב המוביל חומר מסוכן, אלא במקום המיועד לחניית רכב כאמור, שאישר המפקח". הגורם האחרון במניעת תקלות הוא כמובן הגורם האנושי, כלומר הנהג. על הנהג חלה חובת מנוחה של לפחות שבע שעות רצופות מחוץ למקום העבודה וגם איסור על נהיגה מעל שתיים-עשרה שעות ביממה וששים ושמונה שעות בשבוע.

    3. טיפול בעת תאונה - במקרה של תאונה בה מעורב רכב הנושא חומרים מסוכנים ניתן לפנות ישירות למשטרת ישראל, המפעילה נוהל משטרתי לטיפול באירוע. בהתאם לחומרת שפיכת הרעלים ו\או סוג החומר, יעורבו הגופים המתאימים, בין אם זה שירות הכבאות וההצלה או פיקוד העורף. גופים נוספים המעורבים בטיפול הם החברה המובילה, המשרד להגנת הסביבה, הרשות המקומית ומשטרת התנועה. באם התעורר הצורך יעורבו גם מע"צ וחברות לפינוי פסולת.

    נהלים

    להלן שלושה נהלים חשובים המתקנים את הובלת החומרים המסוכנים:

    • נוהל אישור רישום אריזות לחומרים מסוכנים המיוצרות בישראל  - מטרת הנוהל היא להסדיר את הבקשה והאישור של אריזות לנשיאת חומרים מסוכנים אשר מיוצרות בישראל. כל חומר המשונע בתחומי מדינת ישראל חייב לעבור אישור האריזה בה הוא נמצא. הנוהל אינו מחייב את הצרכן באופן השימוש באריזה לאחר ההובלה. האחראי על הנוהל, במתן האישור ובאכיפתו, הוא אגף המטענים במשרד התחבורה. 
    • נוהל רישום אריזות מיובאות לחומרים מסוכנים - אותו כנ"ל, רק לגבי אריזות מיובאות או חומרים המיובאים באריזות שאינן יוצרו בישראל. 

    • נוהל ADR (האמנה האירופית להובלת חומרים מסוכנים בכבישים) - הנוהל נועד לסייע ליצרן הרכב, המוביל, קצין הבטיחות ושאר הגורמים המעורבים בהליך הובלת החומרים המסוכנים לקבוע את סוג הרכב הנדרש להובלה. הוא מתבסס על התקנות הבינלאומיות והחקיקה הלאומית.
    • החוקים והתקנות להובלת חומרים מסוכנים מסדירים תחום בעל פוטנציאל סיכון גבוה. עמידה בדרישות ואכיפת ההגבלות הן חובה על כל הגורמים המעורבים בכדי למזער אפשרות של אסון ומניעת תאונות בעלות השלכות כבדות. פרטים נוספים על הנהלים והתקנות אפשר למצוא באתר משרד התחבורה ובאתר המוסד לבטיחות וגהות. מידע על טיפול באירועי שפיכה של חומרים מסוכנים אפשר למצוא באתר פיקוד העורף, שירות הכבאות וההצלה והמשרד להגנת הסביבה.

       
      השתתפו בכתיבת המאמר: חברת מובילי דהרי שירותי הובלת מכולות המספקים שינוע והובלות לקונטיינרים וציוד כבד ובנוסף בעזרת מידע מקצועי מתוך אתר משרד התחבורה בנושא הובלת חומרים מסוכנים



      תגובות חברי הקהילה   (0 תגובות)
      אין תגובות
      2009 © עורכי דין - ReadLaw כל הזכויות שמורות ל